چرا در این روزها بومی بودن مسئولین، دغدغه برخی افراد شده است؟
سلیمان میرزاپور رشنو
حجم مطالبی که در نقد انتصابات اخیر استاندار جدید لرستان انتشار یافته، تا کنون بی سابقه بوده است. برخی از این نقد ها به حدی دور از انصاف است که سکوت در برابر آن را جایز ندانستم.
بنده شناختی(به جزء سوابق اجرایی و مدیریتی ایشان که در فضای مجازی قابل دسترسی است) از استاندار جدید لرستان جناب آقابی دکتر خادمی ندارم و هدف این نوشتار، دفاع از تخصص و مدیریت ایشان نیست، اما اینکه توان افراد را با توسعه یافتگی زادگاهشان بسنجیم به دور از خرد است. اینکه بگوییم به دلیل اینکه استان کهگیلویه و بویر احمد استان محرومی است و مدیران برخواسته از مناطق محروم توانمند نیستند، بی انصافی است، مگر لرستان چقدر توسعه یافته است؟
قصد توهین ندارم اما همه خوب می دانیم بخش زیادی از اعتراض ها، به دلایل شخصی، حزبی و تعلقات طایفه ای است و نه دلسوزی برای لرستان؟
اگر مدیر بومی را معادل معنای عوام آن در نظر بگیریم، هر مدیری که متولد خارج از مرزهای سیاسی استان لرستان باشد، غیر بومی است و این قضیه در مورد شهرستانها هم صدق می کند. یعنی مسئولان فلان شهرستان همگی متولد آن شهرستان باشند، موضوعی که عملا امکانپذیر نیست.
مدیر صرفا بومی با مدیر بوم گرا بسیار فاصله دارد، مدیر بوم گرا لزوما استان و یا شهر محل خدمتش، زادگاه او نیست، اما در تصمیمات و برنامه های خود همواره به جغرافیا و فرهنگ منطقه توجه دارد. یک مدیر بوم گرا، زادگاهش نه تنها لرستان بلکه پهنه زاگرس و سایر استان های لرنشین نیز می تواند باشد. مدیری که به طبیعت و کلیت فرهنگ منطقه آشنا باشد و به آن احساس تعلق می کند.
سالها قبل استانداری از یکی از استانهای بیابانی در لرستان مشغول به خدمت شد، زمانی که مدیر اداره جهاد کشاورزی گزارش خشکسالی را ارائه نمود، استاندار مذکور به شدت مخالفت کرد و توجیه وی این بود که بارش به اندازه کافی بوده است، وی بارش لرستان را با زادگاهش مقایسه کرده بود که بارش سالانه آن کمتر از 200 میلیمتر است. طبیعتا بارش 400 میلیمتر سالانه برای ما خشکسالی و برای آن استاندار گرامی سال پر بارشی است. مطمئنا مدیر مذکور اگر از بختیاری، کرمانشاه و یا کهگیلویه و بویر احمد بود، می دانست که خشکسالی در منطقه وجود داشته یا خیر.
به طور کلی یک مدیر توانمند که استان محل زندگی وی به لحاظ طبیعی و حتی فرهنگی تمایز چندانی با لرستان ندارد، مشکل ساز نبوده و برعکس مدیری که زاده لرستان است و دل در گرو طایفه، باند و .... دارد، آفت است.
در لرستانی که لر شقه شقه شده و همدلی بین مسئولان وجود ندارد، مسئول صرفا بومی لرستان (بر اساس تقسیمات سیاسی) بودن، دردی را دوا نمی کند. اداراه ای را سراغ دارم که مدیر مثلا بومی، افرادی از طایفه اش را در اداره مذکور استخدام نموده و برای اینکه توجهی جلب نشود، برخی افراد فامیلشان را هم تغییر داده اند.
در لرستان حتی حزب هم معنایی ندارد، چرا که هنگامی که پای تیره و طایفه به میان می آید، حزب نیز فدا می شود. قصد بنده تخریب طایفه هم نیست، چرا که این تقسیم بندی اجتماعی می تواند بستر توسعه نیز باشد، اما با توجه به روند پیش رو، ما نه به لرستان آرمانی بلکه به ترکستان می رویم.
برخی طوایف دیروز، امروز قومیت می شوند، برخی به آنچنان خودباوری طایفه ای رسیده اند که خود را نژاد برتر می دانند، کافی است عضو چند کانال و گروه مجازی در چند شهر لرستان شوید، متاسفانه اشاعه موج نفاق و تفرقه به خوبی قابل درک است، حتی افتراق به مناطق مختلف شهری(شمال و جنوب)کشیده شده است. در فضایی اینچنین مدیران بومی(که صرفا زادگاهشان لرستان است)، بومشان طایفه و تیره و ... خواهد بود.
در آخر همانطور که در ابتدا هم گفته شد، مدیر بوم گرا و نه صرفا بومی در تصمیمات و برنامه های خود همواره به محیط و فرهنگ منطقه توجه دارد و سرشار از حس تعلق و دلبستگی به لرستان و کل محدوده لر نشین ایران است. بنا بر این اولا نمی توان گفت که استاندار لرستان غیر بومی است، چرا که زادگاه ایشان فاصله جغرافیایی و فرهنگی چندانی با لرستان ندارد، دوم اینکه فعلا نمی توان در مورد استاندار جدید و اقدامات او، اظهار نظری نمود، چرا که شناخت بیشتر و دقیق تر، مستلزم زمان است. امیدواریم این استاندار بومی و هم تبار، بوم اندیش نیز باشد.
http://golvani.ir/1396/09/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%84%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/
+ نوشته شده در جمعه بیست و چهارم آذر ۱۳۹۶ساعت 13:48 توسط سلیمان میرزاپور |
آرمانشهر خرم آباد...
ما را در سایت آرمانشهر خرم آباد دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 6 تاريخ: يکشنبه 10 دی 1396 ساعت: 16:01